Podstawowe błędy odżywiania

Podstawowe błędy odżywiania

Redakcja

2016-12-16

brak komentarzy

Przeciętny człowiek wymaga 2100-2500 kcal, chyba iż ktoś pracuje mocno ruchowo albo uprawia sport wyczynowy, wtedy jego ciało redukuje ich więcej. Natomiast znaczna część z nas spożywa w pospolitym menu tyle, iż zdecydowanie przewyższa wymogi energii. A to nie jedyny błąd żywnościowy, który popełniamy. Co dodatkowo możemy dopisać do listy związanych z jedzeniem grzechów?

Podstawowe błędy odżywiania: za niewiele włókna pokarmowego

Jest pochodną braku jarzyn, owoców, węglowodanów złożonych oraz chociażby bez znaczenia odżywczego, pełni istotną funkcję trawienną. Przeciwdziała zaleganiu oraz gniciu pożywienia w jelitach, przyspieszą wypróżnianie, co chroni przed chorobom nowotworowym jelita grubego oraz odbytu. Włókno pokarmowe wchłania na całej swej powierzchni cholesterol, działając przeciwmiażdżycowo. Z wyjątkiem jarzyn i owoców, potężnym bogactwem włókna pokarmowego są: wyroby piekarskie razowe, otręby pszenne czy też owsiane, rośliny strączkowe. Dzienna dawka włókien pokarmowych musi oscylować w granicy 20-30 g. Różnorodne jest oddziaływanie włókien pokarmowych pochodzącego z otrąb pszennych i z owsa. Owe pierwsze umożliwiają wypróżnianie, leczniczo rzutując na śluzówkę jelita grubego. Otręby owsiane dla odmiany pełnią funkcję miotły wobec tętnic, więc bardzo istotnych tętnic wieńcowych mięśnia sercowego, blokując budowanie się na nich złogów, jednocześnie działając profilaktycznie przeciwko zawężaniu przekroju oraz w rezultacie dolegliwościom niedokrwiennym mięśnia sercowego.

Omyłki odżywiania: za wiele tłuszczów

Analogicznie jak węglowodany stanowią kopalnia siły, ponieważ przynoszą jej ok. 30 proc. Jeżeli mimo wszystko 1 gram węglowodanów doprowadza 4 kcal, to 1 gram tłuszczów – aż 9 kcal. W trakcie redukcji ich wewnątrz organizmu tworzą się szkodliwe sole, które wątroba musi zneutralizować, by następnie mogły zostać wydalone. Są mimo wszystko potrzebne, bo bez udziału tłuszczów dużo witamin, jak na przykład A, E, D, K nie może zostać przyswojonych, a ich braki rodzą następne niekorzystne rezultaty.

Wśród tłuszczów w szczególności poprzez specjalistów ds. żywienia cenione są nienasycone kwasy tłuszczowe, nazywanych czasami witaminą F, których organizm sam nie jest w stanie wyprodukować. Zapewniamy ich w tłuszczach pochodzenia roślinnego. Znany od długiego czasu w kuchni polskiej, zasobny w nienasycone kwasy tłuszczowe, jest wyciskany na zimno olej lniany, szkoda, iż sięgamy po niego jedynie w trakcie przyszykowywania pokarmów wigilijnych. Nienasycone kwasy tłuszczowe posiadają oddziaływanie przeciw miażdżycy, w trakcie gdy nasycone, zwierzęce są naczelnym winowajcą odpowiedzialnym za miażdżycę, tak samo jak cholesterol, który też jest elementem tłuszczów pochodzenia zwierzęcego.

Omyłki odżywiania: za niewiele wody mineralnej

Ciało człowieka w więcej niż 60 procentach zbudowane jest z wody. Pojawia się ona we wszystkich organach, chociaż w różnorodnych dawkach. Mnóstwo wody jest w krwioobiegu - 83 procent; nerkach – 82 procent, niemal samo sercu oraz płucach. Woda to kluczowy element mózgu wypełniający go w 74 procentach; stanowi ona 1/5 tkanki kostnej. Najmniej jest jej w tkance tłuszczu. Niedobór płynów sprawia, iż organy owe zaczynają gorzej działać. Woda stabilizuje ciepłotę organizmu, pełni fundamentalną rolę w procesach metabolizmu. By zgubić 1 kcal ciało wymaga 1 ml płynu i to niezależnie od pory roku. Jeżeli zatem sięgamy po dania więcej sycące czy też zjadamy na dzień 2000 kcal, musimy wypić 2 litry wody. Brak ich w dostatecznej ilości od razu odbija się przykładowo na wyglądzie. Cera będzie szara, łuszcząca a także matowa, występują trudności ze spaniem, rozdrażnienie.


Dodaj komentarz


Brak komentarzy

Bądź pierwszy i zostaw komentarz !

OdchudzanieDieta