Rola błonnika w procesie odchudzania

Rola błonnika w procesie odchudzania

Redakcja

2016-10-14

1 komentarz

Błonnik pokarmowy (zwany włóknem pokarmowym) należy do grupy węglowodanów złożonych, czyli polisacharydów. Brzmi niepozornie, prawda? Natomiast włókno pokarmowe nie ulega trawieniu i wchłanianiu w przewodzie pokarmowym. Nie jest przyswajane i nie może być źródłem energii, a to oznacza, że błonnik odgrywa szalenie ważną rolę w procesie odchudzania.

Błonnik pokarmowy nie jest funkcją jednorodną, ponieważ możemy wyróżnić błonnik rozpuszczalny w wodzie (frakcje obecne są głównie w warzywach) oraz błonnik nierozpuszczalny w wodzie. Źródłem tego rodzaju substancji są produkty zbożowe, otręby, pieczywo żytnie i razowe. Chcąc przejść na zdrową stronę życia, nie można zapomnieć o błonniku pokarmowym w swoim jadłospisie. Każdy rodzaj frakcji błonnika pełni odmienne funkcje. Błonnik pochodzący ze zbóż czyści przewód pokarmowy z zalegających resztek pokarmu, reguluje pracę jelit i pęczniejąc w żołądku zapewnia uczucie sytości.

Frakcja rozpuszczalna błonnika zawarta w owocach, warzywach i nasionach roślin strączkowych zmniejsza wchłanianie cholesterolu i reguluje stężenie glukozy we krwi.

Błonnik – funkcje odchudzające

• Leczy z zaparć, ponieważ nie ulega strawieniu w przewodzie pokarmowym, lecz przez całą drogę wchłania wodę. Włókno pokarmowe drażni ściany jelita i pobudza ruch perystaltyczny, co zwiększa objętość masy kałowej oraz ułatwia wypróżnianie. Błonnik to także sposób na zapobieganie zaparciom.

• Zapewnia uczucie sytości. Błonnik po spożyciu wchłania wodę, pęcznieje w żołądku i spowalnia jego opróżnianie. To mniejsza odczuwanie głodu. Jednocześnie nierozpuszczalny błonnik wpływa na wzrost wydzielania soków trawiennych i pobudza ukrwienie jelit.

• Obniża poziom cholesterolu, dzięki zawartości pektyn i beta-glukanów, które obniżają wątrobową syntezę. Poprzez wyłapywanie soli kwasów żółciowych pektyny zmniejszają ich ponowne wchłanianie w jelitach, co z kolei pomaga obniżyć poziom cholesterolu we krwi.

• Stabilizuje stężenie glukozy we krwi. Błonnik skutecznie wpływa na metabolizm węglowodanów, które są dostarczane razem z pokarmem. Zmniejsza wchłanianie glukozy do krwi, a przy tym obniża stężenie hormonu trzustkowego (insuliny), co dodatkowo sprzyja utrzymaniu prawidłowego stężenia cukru.

• Działa oczyszczająco na organizm. Obie frakcje błonnika (rozpuszczalna i nierozpuszczalna) pomagają neutralizować metale ciężkie, sole kwasów żółciowych oraz niestrawione resztki pokarmu. W ten sposób błonnik wpływa na oczyszczenie organizmu z toksyn.


Dodaj komentarz

Komentarze

gawronski

2016-10-21 18:26:25


błonnik jest o tyle dobry, że jest rzeczywiście naturalny. lepiej jeść błonnik niż np. różne dziwne leki, które mają hamować apetyt.

OdchudzanieZdrowieDieta