Wybieramy dobrą oliwę z oliwek

Wybieramy dobrą oliwę z oliwek

Redakcja

2017-01-05

brak komentarzy

Oliwa już na stałe zagościła w polskich domach. Stało się to zapewne ze względu na diety śródziemnomorskiej, która uważana jest za najzdrowszą na świecie. Mimo jedzenia ogromnej ilości tłuszczu przez mieszkańców krajów śródziemnomorskich odsetek schorzeń układu naczyniowego okazuje się tam znikomy. Wszystko to dzięki jednonienasyconym tłuszczom roślinnym omega-9 przeważającym waśnie w oliwie.

Najlepsza oliwa z oliwek

Wybór oliwy jest ogromny – wie to każdy, kto systematycznie robi zakupy w markecie. Zazwyczaj kierujemy się najniższą ceną, uważając, że każda oliwa bywa taka sama. Jednak, jak w kwestii któregokolwiek oleju, to sposób jej uzyskiwania dowodzi o jakości oraz zdrowotnych cechach charakterystycznych. Tania oliwa bardzo często uzyskiwana jest przez ekstrakcję chemiczną i rafinację wytłoków oliwnych innych po I tłoczeniu. Inaczej mówiąc – stanowi produkt odpadkowy po tym, co najbardziej drogocenne. trzeba dokładnie czytać etykiety a także selekcjonować oliwę extra virgin – to oznacza z I tłoczenia. Można szukać również oliwy niefiltrowanej, która posiada o 30% więcej antyoksydantów. Oliwa musi być sprzedawana w ciemnej butelce na rzecz ochrony bezpośrednio przed promieniami słonecznymi, które także rzutuje na jełczenie tłuszczu. Z kolei nie musi być przechowywana w lodówce.

Drogocenność oliwy

Ponad 70% oliwy stanowi kwas oleinowy, który może pełnić profilaktyczną funkcję w zapobieganiu miażdżycy a także schorzeń serca jako budulec zastępujący tłuszcze nasycone. Przeprowadzono dużo eksperymentów na temat jedzenia oliwy z oliwek a także jej wpływu na miażdżycę. Oliwa wpływa do zmniejszenia poziomu cholesterolu oraz chroni przed utlenianiu tłuszczów w cząsteczkach lipoprotein LDL. Zapobiega zatem tworzeniu się stanu zapalnego, co stanowi główną przyczynę tworzenia się blaszki miażdżycowej.

Równowaga kwasów omega

Jak już uprzednio powiedziano, nienasycone tłuszcze muszą stanowić rozsądny zamiennik tłuszczy nasyconych. Ważna jest właściwie dobrana ilość kwasów omega-9 w diecie w stosunku do 2 innych kwasów omega. Jest to istotne na rzecz optymalnej budowy błon komórkowych. Kwasy omega-3 a także omega-6 wpływają na wzrost ich przenikalności, zaś omega-9 redukują przepuszczalność. 


Dodaj komentarz


Brak komentarzy

Bądź pierwszy i zostaw komentarz !

OdchudzanieZdrowieDietaKuchnia