Zasady diety FODMAP

Zasady diety FODMAP

Redakcja

2016-12-01

brak komentarzy

FODMAP to dieta sformułowana poprzez zespół badawczy z Monash University, która umożliwia właściwie funkcjonować ludziom z zespołem jelita drażliwego oraz zbyt dużym przyrostem flory bakteryjnej w jelicie cienkim w pozostałych jednostkach chorobowych.

Zespół jelita drażliwego (IBS) to jedna z licznych dolegliwości układu trawiennego charakteryzująca się przyrostem bakteryjnym, która w tym razie dotyka jelito czcze mikroflorą obecną w jelicie grubym. Skutki są dolegliwe i obejmują zakłócenia metabolizmu: rozwolnienia, na zmianę z obstrukcjami, niestrawności, bóle brzucha i upośledzenie wchłaniania składników. Choroba ta jest skomplikowana w zdiagnozowaniu oraz kuracji i może doprowadzić do niebezpiecznych braków żywieniowych czy też zaburzenia jelit. FODMAP to sposób odżywiania ulepszający komfort pracy jelit oraz życia chorych.

Jak działa jadłospis FODMAP?

FODMAP to kuracja dietetyczna sformułowana poprzez zespół badawczy z Monash University, która umożliwia prawidłowo funkcjonować ludziom z zespołem jelita wrażliwego oraz przesadnym przyrostem flory bakteryjnej w pozostałych jednostkach chorobowych. Dieta zakłada dość niskie jedzenie elementów diety posiadających w składzie fruktozę, laktozę, fruktany, alkohole polihydroksylowe i sztuczne składniki słodzące, które nie jedynie podlegają prostej fermentacji, ale również poprzez cechy osmotyczne powiększają poziom znajdującej się w świetle jelita wody. Składniki takie fermentują wskutek bytujących tam drobnoustrojów, co w rezultacie sprawia wzmożoną produkcję dwutlenku węgla i metanu, a to tymczasem doprowadza do wzdęć, bólów brzucha oraz biegunek.

Określenie FODMAP to zestawienie początkowych liter wyrazów: Fermentable Oligosacharides, Disacharides, Monosacharides And Polyols. Są to sole, które w niezmienionej formie wędrują do jelita grubego oraz tam stają się pożywką dla drobnoustrojów, przeprowadzających ich błyskawiczną fermentację oraz dających skutki IBS. U osób, które cierpią powodu nietolerancji cukrów, a również SIBO (Small Intestinal Bacterial Overgrowth - zespół przyrostu bakteryjnego jelita cienkiego), fermentacja odbywa się już w jelicie cienkim z udziałem drobnoustrojów, które normalnie bytują w jelicie grubym. Te chorobowe zjawiska dezorganizują odpowiednie trawienie substancji odżywczych, ale dodatkowo skutkują tym ich zakłócone wchłanianie i stopniowe uszkadzanie wyściółki jelit. Doprowadza to do symptomów zespołu jelita drażliwego.

Zasady diety FODMAP

Jadłospis FODMAP składa się z dwóch faz. Pierwsza ciągnie się jakieś 6-8 tygodni oraz polega na omijaniu elementów diety wzbogaconych o FODMAP (zależnie od kondycji zdrowotnej i indywidualnej tolerancji trzeba sobie pozwolić w tej fazie na niewielką ilość owych składników). Druga faza okazuje się zdecydowanie dłuższa i jest zależna od reakcji danej osoby na wprowadzane z powrotem do jadłospisu składniki. Nowe jedzenie zaleca się dołączać pojedynczo, raz na parę dni, lustrując reakcję (której czynnikiem sprawczym będą także inne niż FODMAP składniki, mieszczące się w danym pokarmie). Powinno się zbytnio przedłużać korzystania z jadłospisu, bo wykluczenie wielu jarzyn czy też owoców może doprowadzić do braków włókien pokarmowych, witamin i soli mineralnych. Do fazy pierwszej da się powracać, ilekroć poczuje się zaostrzenie niemiłych symptomów.


Dodaj komentarz


Brak komentarzy

Bądź pierwszy i zostaw komentarz !

OdchudzanieDietaKuchnia