Błonnik – dlaczego warto o nim pamiętać w codziennej diecie

Błonnik – dlaczego warto o nim pamiętać w codziennej diecie

Redakcja

2016-07-27

1 komentarz

Mówi się, że w prawidłowo zbilansowanej diecie nie może zabraknąć błonnika. To właśnie on pomaga osiągnąć uczucie sytości. Zapewnia także sprawniejsze trawienie, oczyszcza jelita i wreszcie – wspomaga odchudzanie. Który błonnik jest najzdrowszy i jak go dostarczać, by osiągnąć najlepsze efekty?

Błonnik rozpuszczalny
Występuje przede wszystkim w warzywach i owocach. Pomaga on skutecznie oczyścić jelita ze złogów, a przy okazji nie blokuje trawienia. Zaleca się go szczególnie osobom z zaparciami, z zespołem jelita drażliwego oraz przy stanach zapalnych jelit. Najwięcej błonnika rozpuszczalnego znajdziesz w takich roślinach jak: banany, warzywa liściaste (szpinak, jarmuż, sałata), jabłka, kiwi, gruszki, dynie, pomidory i wiele innych.

Błonnik nierozpuszczalny
To przede wszystkim nieprzetworzone zboża. Działają one na zasadzie miotełki – przesuwając się przez jelita, wypychają i zabierają ze sobą wszelkie złogi. Błonnik nierozpuszczalny znacznie usprawnia trawienie. Zaleca się go przy zaparciach. Gdzie występuje? Znaleźć go można w różnego rodzaju kaszach (jaglana, owsiana, gryczana, amarantusowa), a także w płatkach owsianych i pieczywie pełnoziarnistym. Warto dodać, że zbyt duża ilość błonnika nierozpuszczalnego może mieć odwrotny skutek – utrudniać wypróżnianie i podrażniać jelita, szczególnie w przypadku stanów zapalnych.

Błonnik a odchudzanie
Składnik ten wspomaga odchudzanie z dwóch powodów. Po pierwsze – wypełnia żołądek jak gąbka. Zalany odpowiednią ilością płynu daje długotrwałe uczucie sytości. Po drugie wspomaga trawienie i przyspiesza przemianę materii. Daje uczucie lekkości, wspomaga także walkę z toksynami. Podczas odchudzania nie trzeba sięgać po dodatkowe preparaty z błonnikiem. Wystarczy jeść jak najwięcej warzyw i owoców z dodatkiem produktów pełnoziarnistych.

Polecamy na śniadanie przepyszne smoothies, które dodają powera i wspomagają trawienie. Potrzebujesz:
– blender
– 1 banan
– garść świeżego jarmużu lub szpinaku
– 1 jabłko
– 1 kiwi
– mango

Wszystko rozdrobnij za pomocą blendera. Możesz dodać odrobinę kurkumy. Życzymy smacznego!


Dodaj komentarz

Komentarze

dmirka

2016-08-03 14:28:27


tylko czy aby zbyt duze ilosc blonnika nie powoduja.. no wiecie - rewolucji zoladkowych??

Zdrowie