Czym zastąpić sól w diecie?

Czym zastąpić sól w diecie?

Redakcja

2016-09-25

brak komentarzy

Sól stołowa to popularny dodatek do jedzenia, nadaje bowiem zdecydowany, słony smak oraz konserwuje żywność, przedłużając jej termin przydatności do jedzenia. WEwnątrz organizmu ludzkiego sól pełni ważną rolę, zapewniająć odpowiedni balans wody, ale jej zbyt duża ilość może doprowadzić do rozwoju wysokiego ciśnienia lub udaru mózgu. Z owego względu poleca się ograniczanie jedzenia soli a także zastępowanie jej pełnowartościowymi substytutami. Składniki owe dodają smaku daniom, nie powiększając niebezpieczeństwa dolegliwości dla zdrowia.

Które składniki zastępują sól w menu

Najlepszymi substytutami soli są zioła i przyprawy. Zioła to pachnące rośliny, które dobrze wyrówna odczucie smakowe potraw. Bardzo godne polecenia są: bazylia, mięta, koper a także rozmaryn. Zaś zioła to wysuszone części roślin: korzenie, nasiona lub kora. W jadłospisie nieocenione są: cynamon, kminek, gałka muszkatołowa, estragon i pieprz. Odstawienie dosalania pokarmów nie będzie wystarczające mimo wszystko, by sprawnie zredukować picie soli. Tak samo istotne okazuje się zastąpienie elementów o ogromnej obecności sodu pełnowartościowymi alternatywami.

Bezwartościowe przekąski

Jeżeli bezustannie jesz wysoko modyfikowane zakąski (precle, chipsy), konsumujesz zapewne wiele więcej soli, niż twój organizm wymaga do właściwego działania. Zastąp słone przegryzki wyrobami o niewielkiej obecności soli, np. owocami oraz warzywami. Jeśli do surowych jarzyn uwielbiasz podawać dipy, zrób je bez dodatku soli, a z ogromną ilością ziół lub przypraw.

Jedzenie soli przez młodzież

Obecnie poleca się, by dziewczyny oraz chłopcy w wieku 11-18 lat konsumowali nie więcej niż 1500 mg soli na dzień. Ta ilość, odpowiadająca 2/3 łyżki stołowej soli wystarczy, by zagwarantować wymogi młodego organizmu. Przekraczanie tej porcji soli rzutuje na zachowanie płynu wewnątrz organizmu – etap taki przynosi nadprogramowe obciążenie dla serca, zwiększa ciśnienie tętnicze krwi a także polepsza niebezpieczeństwo wysokiego ciśnienia i pozostałych problemów w obszarze układu naczyniowego. Zbyt częste jedzenie soli może dodatkowo zwiększać niebezpieczeństwo raka żołądka a także osteoporozy w późniejszym okresie życia.


Dodaj komentarz


Brak komentarzy

Bądź pierwszy i zostaw komentarz !

DietaChoroby i dolegliwościKuchnia