Polacy spożywają za mało witamin!

Polacy spożywają za mało witamin!

Redakcja

2016-12-20

brak komentarzy

Odpowiednia dieta okazuje się istotna, przecież ilość, jakość oraz odpowiedni wybór składników jedzenia decydują o naszej sprawności oraz długości życia. Naturalne jedzenie czy też aktywność mogą przeciwdziałać otyłości, miażdżycy, nadciśnienia, cukrzycy typu 2, dolegliwości kręgosłupa, ze względu swej masowości nazywanych dolegliwościami cywilizacyjnymi. Czego zatem na talerzu mamy za wiele, a czego za niewiele?

Podstawowe błędy odżywiania: za mało witamin i enzymów

Takie drogocenne elementy ułatwiają lub potęgują przebieg różnorodnych reakcji biochemicznych, występujących wewnątrz organizmu w dowolnej minucie życia. Ich zawartość mierzy się w miligramach albo nanogramach, ale braki wywołują głębokie dysfunkcje. Dużo transportują ich świeże jarzyny czy też świeże owoce, bo gotowanie niszczy dużo witamin.

Jeśli ciało porównamy do pieca, w którym spalamy tłuszcze, węglowodany i białka, to witaminy pełnią funkcję podpałki, bez której szczapy jedynie się żarzą.

Niedobór wit. A przynosi zastopowanie wzrostu, suche zapalenie oka oraz kurzą ślepotę. Ta sama witamina świetnie przyspieszą gojenie ran, ze względu na to że stymuluje wzrost komórek. Najbogatszymi źródłami są tran, żółtko, wątroba zwierzęca. Witamina A tworzy się także wewnątrz organizmu ludzkim z karotenów, związków pochodzenia roślinnego, które nadają warzywom i owocom czerwono-żółtą barwę. Czasami nazywa się je także jako prowitaminę A, bo tylko wewnątrz organizmu ludzkim tworzy się z niej witamina A.

Witamina B1 okazuje się nieodzowna do metabolizmu węglowodanów. Jej deficyt jedną z najpowszechniejszych przyczyn dysfunkcji metabolizmu (dolegliwości żołądka oraz jelit), szczególnie przy deficycie witaminy C. Braki witaminy B1 wywołują także dysfunkcje systemu nerwowego, także inne choroby cery. Mogą się one objawiać nerwobólami, zapaleniami nerwu twarzy, nerwu kulszowego. Najbogatszym bogactwem są drożdże czy też otręby zbożowe. W ziarnach zbóż jest ona w powłoczce otulające ziarno, która jest usuwana w trakcie obróbki. Wobec tego najzdrowszy jest chleb z całościowego przemiału i mąki razowej. Świetnym, smakowitym bogactwem wit. B jest domowy biały żurek przyrządzany z mąki razowej.

Witamina E zwana nierzadko witaminą rozrodczości, zalicza się do antyoksydantów redukujących wolne rodniki. Najbogatszym jest bogactwem są kiełki zbóż (pszenicy, owsa, jęczmienia).

Witamina K, odpowiedzialna za krzepliwość krwi, pojawia się we wszystkich jarzynach zielonych (sałata, kapusta, szpinak). Niedobór jej w pokarmie redukuje krzepliwość, rodzi tendencje do krwotoków, powoduje silne krwawienia miesięczne u kobiet.

Witamina PP (a więc B3) jest odpowiedzialna za przepuszczalność i pękanie naczyń włosowatych, objawiających się wysiękami, skłonnością do siniaków. Pojawia się w zielu ruty, ale również kaszy gryczanej, kwiatach czarnego bzu, białej otoczce cytrusów, którą najchętniej wyrzucamy.


Dodaj komentarz


Brak komentarzy

Bądź pierwszy i zostaw komentarz !

DietaProfilaktyka zdrowotna