Witamina D - gdzie jest jej najwięcej?

Witamina D - gdzie jest jej najwięcej?

Redakcja

2016-12-11

brak komentarzy

Witamina D to jedna z niewielu witamin, której bogactwa da się szukać nie wyłącznie w żywności. Witamina D jest produkowana w skórze wpływem promieni słonecznych. Mimo wszystko ta możliwość okazuje się jedynie w okresie letnim, związku zimą dieta musi okazać się bogatsza w witaminę D, która pełni wewnątrz organizmu dużo istotnych funkcji. Zobacz, gdzie pojawia się witamina D oraz które składniki posiadają w swoim składzie jej najwięcej.

Witamina D to jedna z niewielu witamin, której skarbnice można szukać nie jedynie w żywności. Witaminę D organizm jest w stanie sam wyprodukować. Trzeba jakieś 15-20 min. (nie więcej!) na słońcu, by pokryć 90 procent dziennego zapotrzebowania na witaminę D - pod zastrzeżeniem wystawienia na promienie słoneczne jakieś 20 procent powierzchni ciała, nie zabezpieczonego kremem z filtrem UV (zmniejsza on syntezę witaminy D choćby w 90 procentach). W naszej strefie geograficznej "słoneczna witamina" może być produkowana dzięki temu wyłącznie od kwietnia do września. Poprzez pozostałą część roku jej synteza w skórze właściwie nie ma miejsce. TYmczasem jej zapas, który okazuje się zmagazynowany w tkance tłuszczu, starcza na jakiś 2 miesiące. W związku z tym po lecie zaleca się szukać pozostałych kopalń witaminy D.

Witamina D - źródła pokarmowe

Witaminę D da się odnaleźć głównie w morskich rybach. Najdogodniej dawać je ugotowane, pieczone lub duszone, smażenie niszczy przecież witaminę D. Nieduże ilości takiej wit. posiadają w swoim składzie dodatkowo:
- jaja,
- pełne mleko czy też składniki mleczne,
- oleje pochodzenia roślinnego,
- wątroba,
- sery dojrzewające.

Witamina D - gdzie jest jej najwięcej?

Mnóstwo witaminy D da się odnaleźć w morskich rybach. Rekordzistą pod kątem obecności "słonecznej" witaminy okazuje się świeży węgorz, w którym da się odnaleźć aż 1200 IU/100 g! Na drugim miejscu w spisie najbogatszych skarbnic witaminy D jest śledź w oleju, którego 100 g doprowadza 808 IU owej witaminy, a na trzecim łosoś (540 UI/100 g). Odrobinę mniej witaminy D posiadają w swoim składzie mleko oraz składniki mleczne i żółtka jajek.


Dodaj komentarz


Brak komentarzy

Bądź pierwszy i zostaw komentarz !

Choroby i dolegliwościProfilaktyka zdrowotna